Under marknader, mässor och träffar är det praktiskt med ett reklamtält. Det blir ett mobilt kontor och mötesplats. Ett reklamtält ska tydligt visa vad det är för verksamhet man kan hitta där. Logga ska vara tydlig och marknads tältet får gärna ha en för företaget specifik färg som gör att man kan se det på håll. Planerar man att ha någon form av försäljning eller kunna sitta och prata med potentiella kunder i lugn och ro, är det bra att ha ett hyfsat stort reklamtält.
Tältet kommer att ge skydd om det skulle regna, det kommer ge skugga från solen vilket är skönt under varma dagar. Att få plats med skugga innebär också att man enkelt kan arbeta med datorer eller andra liknande skärmar som är känsliga för solljus. För att slippa blåst kan man välja en modell med sidoskydd. Vill man inte låsas sig vid ett specifikt val finns det sidor som är enkla att ta bort om det passar bättre att vara utan. Det är bra att kunna anpassa tältet eftersom det påverkas av omgivningen. Eftersom man kommer att variera de platser där man använder mässtältet, kommer omgivningen att variera och påverka hur man uppfattar tältet.
Öka flexibilitet med reklamtält.
Vill man ha en lyckad verksamhet gäller det att finnas där kunden finns. Genom att ha flexibilitet och kunna flytta ut sin verksamhet kan man möta folk där de finns. Ett reklamtält som är lätt att packa upp och ned samt lätt att bära skapar just denna mobilitet som är eftertraktad idag.
Vill man kunna driva en form av verksamhet är det bra att inreda mässtältet med bord. Ska man stå på platsen under en förhållandevis lång tid kan det vara bra att se till att dra elektricitet till tältet, på så sätt skapar man en plats där man kan arbeta utan hinder.